Förra inlägget handlade om vikten av Terroristernas mapcontrol, vad mapcontrol innebär och hur mapcontrol förändrar chanserna att vinna rundan hela tiden.
Kommunikation
När jag spelar Counter-Strike: Global Offensive spelar jag mer eller mindre alltid med stack(5 personer), en av dem största anledningarna till varför jag gör det är att jag blir så fruktansvärt frustrerad när spelare inte kommunicerar med varandra. Jag har alltid spelat på ”Global-nivå” eller faceit 1900+ ELO, och jag kommer inte ihåg en match där jag soloköat eller köat med stack som var rolig och givande att spela.
Största anledningen till varför jag känner som jag gör är:
När man soloköar så pratar man inte, och jag är inte den killen som håller de positioner där man ska få mest frags(oftast mitten på alla banor), jag spelar vanligtvis ”sidopostioner”(Lång dust2, B-hus Mirage osv) där jag behöver gå på mina teammates information för att göra mina beslut, är det ingen som kommunicerar med mig så ger dig mig ingenting, jag roterar fel, förutser fel spel och jag slänger bort alla mina granater på fel tidpunker när jag egentligen kan spara dem. Jag gör helt enkelt alla fel som man kan göra på grund av dålig kommunikation.
Olofmeister säger kommunikation är 50 procent av Counter-Strike: Global Offensive.
På Majorn MLG Colombos 2016 föll fnatic förvånansvärt föll mot danska Astralis, det blev en promenad seger för danskarna som va rejält kaxiga. Efter matchen deklarerades att fnatic´s superstjärna och världens bästa spelare just då var skadad och det påverkade såklart fnatic enormt mycket. Han pratar om att hans skada påverkade inte enbart påverkade hans aim utan också hans kommunikation.
Vad innebär Kommunikationen i CS:GO?
Jag håller med Olofmeister att kommunikation är femtio procent av CS:GO. Varför? För det är på grund av informationen du får i kommunikationen som du kan förutse flertal spel, du kan se framtiden eftersom du kan läsa av motståndarens beteendemönster.
Exempel:
Oftast när Terrorister när gör en A-take på Mirage(Smoke stairs, djungel, CT-spawn) så lägger Terroristerna en smoke topmid, lägger Terroristerna smoke topmid så brukar man också lägga molotov i connector, läggs inte molotoven i connector eller smoken i topmid så bör ni vara beredda på att en A-runda är på ingång. Ni bör spela 3 stycken A-site, en shadow, en firebox och en djungel och sedan ha en från catwalk som håller connector för er på A. Detta är en antistrat för en A-take, där man tidigt i rundan kan förutse spelet för att sedan fördröja terroristerna med smoke och molotov för att inta sina positioner. Detta på grund av ett beteendemönster involverad med kommunikation med medspelarna. Säger killen som håller mitten ingenting så är killarna på A oftast lika beredda på när explosionen kommer.
Detta är en av dem saker jag själv tycker jag är riktigt bra på och varför jag anser mig kunna spela mot dem bästa spelarna i världen, det är för jag bemästrar kommunikationen, däremot är mitt aim & movement totalt värdelöst. Jag spelar hellre med en någon som kommunicerar bra än någon som aimar bra, den svåra biten i Counter-Strike: Global Offensive är att lära sig är kommunikation och samarbete, kan du inte det, kommer du aldrig bli en bra spelare. Aim är faktiskt den enkla delen att lära dig, för den kan du öva precis när du vill, och det handlar egentligen bara om timmarna du måste lägga ner för att bemästra alla vapens rekyler.
Samuel ”Zyppe” Martinsson
Referens:
http://fragbite.se/fragtv/video/2774/exklusiv-intervju-med-olofmeister-del-1